nadpis Don Bosco ASC je třetí větev salesiánské rodiny, kterou založil v roce 1876 svatý Jan Bosko. Soustřeďuje ty křesťany, kteří chtějí v salesiánském duchu společně pracovat pro druhé, zejména pro mládež a obyčejné lidi.
Dnešní datum: 05. 05. 2024  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Kdo jsme? :: Ke stažení :: Slovakia  
Duchovní cvičení

Adresář ASC

Formační plán 2024


Konto AIRBAG

Adresa a kontakty
ADRESA:
Sdružení salesiánů spolupracovníků
Kobyliské náměstí 1
182 00 Praha 8
IČ: 00406902
číslo účtu:
253474458 / 0300


  • Provinciální rada
  • Místní společenství
  • Ostatní adresy

  • Články podle data
    <<  Květen  >>
    PoÚtStČtSoNe
      1 2 3 4 5
    6 7 8 9 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29 30 31   

    25.04.2024:

    Salesianske misie

    Hodnotící dotazník DSS 2024!                                                  


    Salesiánská rodina

    * Dnes si připomínáme sv. Františka Saleského

    Vydáno dne 24. 01. 2016 (1384 přečtení)


    Svatý František Saleský
    je vzácný vychovatel dokonalosti. Don Bosko po dvou stoletích vtiskl jeho nauku do kongregace, kterou založil pro spásu duší.

    Dal jí jméno „salesiánská“, aby natrvalo připomínala členům zdroj, z něhož budou muset neustále čerpat.“ Druhý nástupce Dona Boska, don Albera, prohlásil, že výchovné zásady Františka Saleského a Dona Boska jsou totožné. Je to láska, dobrota, rodinný duch, úcta k Bohu, předcházení zlu a následnému trestání.

     




    narodil se 21. 8. 1567 –  zemřel 28. 12. 1622
    svátek slavíme 24. ledna

    Jeden z nejgeniálnějších salesiánů minulého století, který už ve 33 letech byl děkanem teologické fakulty, ctihodný Giuseppe Quadrio, v jednom ze svých listů odkazuje na laskavost svatého Františka Saleského, které my jako salesiáni se nikdy nesmíme vzdát. Říká, že:  „Laskavost a láska ať je duší a stylem tvého kněžského života. Buď dobrý a laskavý vždy a se všemi. Každý, kdo se k tobě přiblíží, ať v tobě vidí živé prodloužení „dobroty a lidství" našeho Spasitele. Buď jako on. Považuj se služebníkem všech: jedině šťastný, že se můžeš darovat a být prospěšným. Každého považuj za lepšího, než jsi sám, i tvé podřízené. Ale nebuď otrokem nikoho. Ať tvá dobrota je mužná a velkorysá, nestranná a nadpřirozená. Neklam se, že si budeš myslet, že existuje láska bez pravidel nebo nezávisle na autoritě.

    František Saleský je doktor lásky, světec lásky a také genius projevu lásky a to je amorevolezza – to znamená něžnost, vlídnost, dobrota, způsob jakým Pán Ježíš získal Petra, když se ho třikrát ptal, jestli ho miluje. Myslím si, že kdyby salesiáni pochopili význam svatého Františka Saleského tak by jeho spisy nevypustili z ruky, protože by chtěli, aby je naučil tomu nejdůležitějšímu: milovat. František napsal Janě de Chantal 300 dopisů a on protože od něho dostala tolik lásky,  byla schopna založit 76 klášterů a stát se matkou mnoha dcer.


    Kdo tedy byl František a jaká byla jeho doba.

    Snad žádná doba se tolik neshodovala s naší jako konec šestnáctého a počátek sedmnáctého století. Je to období, kdy žil a působil František Saleský a kdy také zemřel. Myslitelé tehdy pátrali právě tak jako dnes po rovnováze mezi časem a věčností, po názoru na lidský život, po souladu života a vědy o něm, po shodě toho, co je dáno přírodou, s tím, co člověku určuje Bůh a lidské společenství. Minula už doba velkých objevů a zkušeností křesťanského Západu; renesance a humanismus dobyly svět. Luther a Kalvín vyburcovali nevázané křesťanstvo pozdního středověku ze smyslového snění o Božím království. Jako vichřice řádí reformace nad starou církví. 

    V křesťanstvu stále existujícím, ale rozděleném vládnou vizionářská mystika a extrémy bezvěreckého způsobu života. Náboženství a život jsou dva protipóly nejistoty, která nezná své meze. Uprostřed tohoto státního, společenského a individuálního zmatku se na přelomu století objevuje první znamení nového, velkého sjednocení křesťanského světa, nová harmonie, která se umí vyvarovat nebezpečných extrémů v myšlení a citech. Roztržka se hojí. Lidé mohou opět žít křesťansky a zbožně a neplatí to jen pro elitu šlechty a učenců, nýbrž i pro nevzdělané věřící, až dosud utiskované a uváděné do omylů.

    Praktický život podle víry spočíval u mnohých jen v tom, že přijímali učení církve, chodili na nedělní mši a zúčastňovali se tehdejších slavnostních a nádherných procesí. Přitom se však nestyděli žít v příkrém rozporu s vlastní modlitbou. Lze považovat za zázrak Boží Prozřetelnosti, že v takových dobách mladé paní šlechtického nebo i prostého původu ve svých rodinách nejen udržovaly ducha upřímné bázně Boží, nýbrž že přes veškerý úpadek svým dětem předávaly také svatou tradici víry.

    Těmto ženám, mladým i starým, všech možných společenských postavení bude František adresovat tato slova:

    „Usiluješ o zbožnost, předrahá Filoteo, neboť jako křesťanka víš, že je to ctnost Božímu majestátu nesmírně milá. Avšak jelikož malé chyby, kterých se člověk dopustí na začátku nějaké činnosti, postupně stále narůstají, až nakonec jsou téměř nenapravitelné, je především třeba, abys věděla, jak ctnost zbožnosti vypadá. Pravá zbožnost je totiž jen jedna, kdežto nepravých a marných je mnoho; kdybys nevěděla, která je ta pravá, mohla by ses zmýlit a jít za nějakou zbožností nenáležitou a pověrečnou.

    Arelius maloval na svých obrazech všechny tváře tak, že se podobaly ženám, jež miloval; také zbožnost si každý zobrazuje podle svých představ a náklonností. Ten kdo dodržuje posty, se bude považovat za skutečně zbožného, pokud se postí, i když v srdci bude mít plno zloby; ze samé střídmosti se neodváží omočit jazyk ve víně, ba ani ve vodě, ale do krve bližního jej pomluvou a nactiutrháním ponoří bez okolků. Jiný si bude připadat zbožný proto, že každý den odříká spoustu modliteb, i když třeba potom k lidem v rodině a v okolí mluví protivně, nadutě a urážlivě. Další velmi ochotně vybírá z peněženky almužnu pro chudé, ale v srdci nenajde dost laskavosti, aby odpustil nepřátelům. Ještě jiný nepřátelům odpustí, ale aby zaplatil věřitelům, k tomu ho musí donutit soudní moc. Všechny tyto lidi považuje veřejné mínění za zbožné, ale oni nejsou zbožní vůbec. Saulovi lidé hledali Davida v jeho domě; Mikol položila do postele sochu bůžka, oblékla ji do Davidových šatů a namluvila jim, že to je sám David, že je nemocný a spí.

    Podobně mnozí lidé se halí určitými vnějšími skutky, které patří ke svaté zbožnosti, a svět věří, že jsou to lidé opravdu zbožní a duchovní - avšak ve skutečnosti to jsou pouze sochy a přeludy zbožnosti.

    Pravá a živá zbožnost předpokládá, Filoteo, lásku k Bohu, ba není nic jiného než opravdová láska k Bohu. Není to však láska ledajaká: pokud božská láska okrašluje naši duši, nazývá se milostí a činí nás milými jeho božské velebnosti; pokud nám dává sílu ke konání dobra, nazývá se láskou k bližnímu; ale jakmile dospěla k takovému stupni dokonalosti, že nás nejen vede ke konání dobra, ale k tomu, abychom je konali pečlivě, často a rychle, pak se nazývá zbožností.

     

    Narození Františka

    Ve čtvrtek 21. srpna 1567 se ve velkém pokoji na zámku de Sales narodil chlapeček: bylo to první dítě pána a paní de Boisy. Přišlo na svět o dva měsíce dříve a vypadalo „tak křehké a bez života", že ho okamžitě nouzově pokřtili ... a uložili do podušek!

    Předkové ze strany otcovy představují dlouhou řadu příslušníků venkovské šlechty pánů de Sales, správců rozsáhlých území a vazalů vévody savojského. Rodina de Sales vlastnila své šlechtické diplomy už počátkem 13. století a vydala během staletí jak skvělé dvořany a vojáky, tak i zbožné kněze, učené kanovníky a horlivé mnichy.

    V Sales, což je blízko zámku Thorens, žijí dva bratři, kteří si tak nádherně rozumějí, že mohou bydlet společně. Starší Louis nosí titul de Sales; jeho tři synové jsou: Aimé, Louis (který bude knězem a velkým společníkem v apoštolátu našeho Františka) a Gaspard. Mladší bratr se jmenuje Francois a před svým sňatkem nosil titul jiného rodinného panství: Nouvelles.

     

    Křest v kostele v Thorens

    „Byl to zázrak, že při tak riskantním porodu rodička nepřišla o život.“ Museli se obrátit na statnou vesničanku z Thorens, Petremandu Lombardovou, aby dítě kojila. Její péče byla účinná: novorozený František nabral dost sil, a tak jeho křest mohli oslavit v kostele svatého Mořice v Thorens už 28. srpna 1567. Až bude biskupem ženevským, zvolí si František pro své svěcení skromný kostel, kde byl pokřtěn „na svátek sv. Augustina, k němuž bude chovat nedostižnou lásku“. Kmotrem byl Frangois de la Flechere, kmotrou urozená paní Bonaventure de Chevron-Villette, kteří dají kmotřenci svá křestní jména: nazvali ho František Bonaventura de Sales. Toho 28. srpna byl na zámku veliký jásot: „mnoho urozených i jiných lidí" se chtělo zúčastnit obřadu a nabídli jim skvělou hostinu. Ani na chudé se nezapomnělo: „Všem rozdávali almužnu od úsvitu až do noci.“

    Po šest let zůstává František v Sales jediným synem pána a paní de Boisy. Nebylo riziko, že v rodinném prostředí bude vypadat jako „malý princ", nebo že jím přímo bude? Tím spíš, že vyzařoval neodolatelné přirozené kouzlo. „Vždycky jsem ho znala jako velmi půvabné dítě s pěknou tváří, přívětivé, milé a nenucené. Byl tak hodný, tak hezky se vyjadřoval, že ho všichni měli rádi, tak při kanonizačním procesu vypovídá Petremanda Lombardová. Je to řeč kojné, o tom není pochyb.

    Tatínek Františka byl sice věřící muž, ale pobyt u královského dvora z něho světce neudělal. Přes své dvorské způsoby a dobré úmysly dovedl být hrubý, hýčkal v sobě oprávněné, ale ctižádostivé plány. Plně věnoval správě svých četných statků, což mu zabíralo mnoho času. Přál si syna stejně jako jeho paní, a proto ji také hýčkal.

    Tatínek Františka měl pochopení i pro zbožné obyčeje a duchovní cvičení své manželky, účastnil se dokonce večer, co večer společné modlitby se služebnictvem, kterou jeho manželka jasným hlasem předříkávala. Byl na ni hrdý.  

    Výborně zvládala své úkoly související s četným služebnictvem a čeledí, s vítáním okolní šlechty, loveckými hostinami, ale i s návštěvami vesnické chudiny a s ošetřováním nemocných zámeckých poddaných. Tatínek byl se svojí mladičkou manželkou velice spokojen. Ženil se v roce 1566 - ve svých třiačtyřiceti letech a Frangoise de Sionnaz, bylo tehdy čtrnáct let. Tatínek se domníval, že o budoucnosti syna rozhodne on. Podle toho tedy Františka vychoval. V jeho mysli rostly plány se saleským domem. Druhého nebo třetího syna by církvi rád věnoval -vždyť to byl dobrý a užitečný obyčej - ale prvorozený náležel jemu.

    Tatínek Františkovi tedy uložil výchovu, která upevňovala tělo i charakter: „obyčejné jídlo, žádné něžnosti při ukládání k spánku", hry na čerstvém vzduchu s bratranci Aime, Louisem a Gaspardem, se syny jeho přátel ze sousedství a někdy s chlapci z farnosti. František se naučil jezdit na koni a zacházet s loveckými zbraněmi. V některých bodech se plány pána a paní de Boisy shodovaly. Především to byl úmysl dát synovi katolickou výchovu. Kalvinismus nepustošil jenom Chablais a kraj Gex; prosakoval všude. Jenže pán de Boisy chce být plně věrný římské církvi i vévodovi Savojskému svému lennímu panu.

    V Ženevě působí náboženský reformátor Jan Kalvín, který se nepohodl s vlastním biskupem, utekl do Ženevy a založil tam posvátnou diktaturu. Kalvín ostře zakročoval nejen proti opilcům, smilníkům a dalším veřejným hříšníkům, ale taktéž i proti žebrákům.

    Savojsko je krajem vysokých hor, nádherné přírody; kontemplace krásy bude vždy hrát důležitou roli ve Františkově vnímání světa i v jeho díle. Savojské Alpy jsou nádherné. František se narodil čtyři roky po ukončení Tridentského koncilu. Když mu bylo pět let, došlo v Paříži k tomu, co do dějin vstoupilo jako Bartolomějská noc z 23. na 24. srpna 1572, masakr Kalvínů.

    Tatínek byl bývalý voják a velice prudký člověk, maminka naopak mírná. Františkovi se dostane velice důkladného vzdělání po celý život. V říjnu 1573 „po prázdninách na vinobraní" vstoupil František do slavné koleje v La Roche, kde byli vychováváni mladí šlechtici a chlapci z měšťanských rodin, ale i synové sedláků a řemeslníků, kteří měli nadání a jejich rodiče doufali, že tak postoupí na společenském žebříčku. Od roku 1675 je František v koleji v Annecy. 

     

    Paříž

    Když je Františkovi patnáct let, tak se tatínek rozhodne poslat ho do Paříže. Jeho přáním je, aby se František stal doktorem svobodných umění a literatury. Je velmi spokojen se synovými pokroky a sní o jeho velké kariéře; savojský senátor, dvorní rada, savojský vyslanec ve Francii, kdoví. Takoví lidé získávají vzdělání jen v Paříži. Jedou s ním i bratranci Aimée, Louis a Gaspard. Čtyři chlapci bydleli společně a bděl nad nimi přísný kněz Déage, který bude studovat teologii na Sorbonně, protože toužil získat titul doktora. Jedou poprvé ze Savojska na koni do Francie. 

    Cestovali několik dní z jihu na sever a cesta skýtala podívanou malebnou a vzrušující. František si nakonec prosadil Jezuitskou kolej Clermont. Kolej byla široko daleko známá jak tím, že vznikla ze školy Ignáce z Loyoly, tak novou metodou mladé historické kritiky v teologii. Po delší době dovolil Františkovi pán Deage studovat jeho poznámky z teologie. Jeho touha stát se knězem ho neopustila. Má velmi dobré profesory: docela mladé Tovaryšstvo Ježíšovo obsadilo svou pařížskou kolej učitelskou elitou, protože v latinské čtvrti bylo množství školských institucí a silná konkurence. 

    Ve škole těchto humanistů se František seznamuje s antickými autory, které později bude tak rád citovat: Ciceronem, Virgiliem, Pliniem Starším, Epiktétem, Platónem, atd.. A třebaže se přednáší latinsky, studuje i francouzštinu, má rád její nestrojenost a hudebnost.

    Tehdy bylo v Paříži dvacet tisíc studentů. Studenti ovládli veřejný život. Večer probíhala přehlídka takové nevázanosti, že ztrácela jakoukoliv podobnost s nevinnou zábavou. Ani král a šlechta nedávali dobrý příklad. Žít tam zbožně nebylo jednoduché.

    V Paříži prožije František i svou nejtěžší duchovní krizi, pere se s problémem doby, s naukou o předurčení. Když je mu nejhůř, jde před sochu Panny Marie a tam se modlí: 

    „Pod ochranu tvou se utíkáme, svatá Boží Rodičko.
    Neodmítej naše prosby v našich potřebách,
    ale ode všeho nebezpečí vysvoboď nás vždycky,
    Panno slavná a požehnaná!
    Paní naše, prostřednice naše, orodovnice naše,
    u Syna nám smilování vypros,
    Synu svému nás doporuč,
    k Synu svému nás doprovoď.
                            (svatý Bernard)

    František se tuto útěšnou modlitbu pomodlil od začátku do konce. V tu chvíli od něho odstoupilo pokušení zoufalství a oči se mu otevřely. Po této zkušenosti bude moci lépe pomáhat druhým lidem. Politická situace se v Paříži zhoršovala a tak otec rozhodne, aby se vrátil. Na jaře 1588 dokončil František studia svobodných umění. Nepochybně tehdy skládá zkoušky k licenciátu a mistrovství stejně jako všichni jeho kamarádi. Nastala chvíle, kdy má začít studovat práva. Když František přijel z Paříže, všichni žasli. Nikomu neujde, že vyrostl a zmoudřel a že ho pravděpodobně čeká velká kariéra. Může být považován za vynikající partii pro šlechtické dcery. František se jako dokonalý urozený pán na veřejnosti nebrání těmto dohadům, ale dovede dát s dvornou jemností najevo, že rozhodně nezamýšlí vázat se na výhodnou nabídku. Jeho otec však rozhodne, že bude studovat práva na univerzitě v Padově.

     

    Studium práv

    V Padově je také studentů asi 20 000, univerzita je slavná. Najde si tam dobré duchovní vedení, Jezuitu Possevina, který byl velice zkušený. Ten mu řekl: „Studujte seriózně práva. To je v současnosti Boží vůle pro vás." A tak se František „velkodušně“ věnuje těmto studiím i v těch nejméně záživných částech programu. Dosvědčují to tři rukopisné sešity jeho Notes de Droit (Právnické poznámky), které se nám zachovaly. S panem Déagem se dohodl, že i tady bude pokračovat ve studiu teologie, otec to však nebude vědět. Teologii se věnoval s větší chutí než studiu práv. Nenavštěvoval pravidelné přednášky teologie, spíše si osobním studiem, které bezpochyby organizoval Jezuita Possevin, opakoval a prohluboval to, co se naučil v Paříži. Především čte texty velkých učitelů; Augustina, Jeronýma, Bernarda, Jana Chrysostoma, Cypriána (jehož styl ho okouzluje. Jeho oblíbeným učitelem zůstává svatý Tomáš, často se na něho odvolává. Summu má stále po ruce a uchyluje se k ní, „když chce pochopit jiné knihy".. František si pro studium stanovil pravidla. Tykaly se rozhovorů i společenských setkání. Nenucené se jimi řídil. Kolem něho se šířilo příjemné ovzduší a mezi padovskými kamarády navazoval pěkná trvalá přátelství. Od roku 1589 nosil u sebe a každý měsíc znovu přečetl útlou knížku, která nedávno vyšla v Benátkách: byl to Combat spirituel (Duchovní boj). Tu bude v budoucnu doporučovat mnoha lidem.


    Doktorát práv

    5. září 1591 bylo Františkovi čtyřiadvacet. Čas velice rychle letí. Dostal od svého otce dostal příkaz, aby složil zkoušky k doktorátu. Za svého pobytu v Padově napsal František ještě další spis - Pravidla vnitřního a vnějšího života. Promluvil si o tom s duchovní vůdcem Jezuitou Possevinem. Ten s nimi souhlasil. Dvě praktiky si František ponechal na celý život. Tou první je „příprava", na den. Ráno promyslí věci, které ho čekají: povinnosti, které musí splnit, překážky, které mohou nastat, návštěvy, které je třeba vykonat a které by mohly narušit jeho klid i pravidla chování; ta jej mají vést, aby po celý den plnil vůli Boží. Druhé cvičení nazývá František „tichým duchovním spánkem". Je to modlitba beze slov a bez rozumových úvah. V duchovní dřímotě si stačí vzpomenout, že nade vším je Bůh. Pán Déage tam získal doktorát z teologie, po devíti letech studií.

     

    Návrat do Savojska

    Radost z jeho příjezdu byla veliká. Otec a matka se pohledu na něho nemohli nasytit. Do radosti se mísil i zármutek: paní de Boisy trpěla vážnou slabozrakostí, která jí znemožňovala pohybovat se bez opory přátelské paže. Mohl slušně přijímat své přátele. Při příležitosti Františkova návratu jich přicházelo mnoho. Pán de Boisy měl pro svého nejstaršího syna malý statek, Villaroget. Tan statek byl zařízený pro mladého doktora. Byla tam knihovna plná právnických spisů. Všechno cíleně otec koupil. Otec byl hrdý na učeného Františka a očekával, že syn stráví mnoho času nad svými právnickými knihami.

    Tatínek měl jasný cíl: František se měl rychle oženit a dostat křeslo v savojském senátu v Chambéry. Gallois se mohl stát knězem a třetímu synu Ludvíkovi bylo určeno stát se maltézským rytířem. Hluboko v sobě nosil František veliký zmatek. O svém povolání „patřit církvi“ nikdy nepochyboval a ještě méně m pochybuje dnes. Ale jak to říct otci, který do něho vložil své největší naděje? A potom, pánu de Boisy je sedmdesát let. František musí podstoupit nejtěžší boj. Svým mírným jednáním dosahuje toho, že tatínek souhlasí, aby byl vysvěcen na kněze – 18. prosince 1593. Náplastí otci je to, že bude první po biskupovi a jmenování přišlo od papeže.

     

    František je vysvěcen na kněze

    Když je František už knězem, může být „uveden" jako probošt kapituly v Ženevě. Obřad se krátce po Vánocích a biskup si přál mu předsedat. Při této příležitosti pronesl František jeden ze svých nejdůležitějších proslovů, vskutku „programovou řeč“, která bude inspirací pro veškerou jeho činnost probošta a pak preláta. Téma? „Je třeba znovu dobýt Ženevu.“ Tón? Je to výzva k boji - rozumí se, že k boji duchovními zbraněmi! - vždyť „ctihodné kanovníky" se odvažuje nazvat svými „udatnými druhy ve zbrani“ ...

    Abychom lépe pochopili šok vyvolaný tímto projevem, v němž František nenadále odhalil svou jasnozřivost a smělost vůdce - probošt je druhá osobnost v diecézi - stejně jako hloubku záměrů, musíme se znovu ponořit do ovzduší Annecy na konci XVI. století. Ženevská kapitula stejně jako sám kníže-biskup jsou v Annecy ve vyhnanství, zbaveni své katedrály a svého majetku. Je třeba znovu dobýt Ženevu. Čím láskou.

     

    Nejtěžší misie

    Kraj Chablais odpadl od římské církve a katoličtí kněží byli vyhnáni. František se přihlásí, že tam půjde jako misionář. Svým vzděláním, novými pastoračními metodami, ale především svou nesmírnou dobrotou, laskavostí a něhou přivedl kraj zpátky do církve. V roce 1602 se stává nástupcem ženevského biskupa. Do svého biskupského sídla však jako biskup nikdy nevkročí. Jeho biskupským sídlem je Annecy, asi 50 km od Ženevy. Tehdy se jeho pastorační činnost rozvine naplno. Měl asi 400 farností, které všechny navštívil; všude chodil pěšky anebo na koni. Dbá na důkladné vzdělání kněží a jeho láska k duším ho vede, že píše mnoho dopisů. Za den napsal i osm dopisů. Odhaduje se, že za život napsal asi 6000 dopisů, uchovalo se jich 2136. Jeden jezuita, když objeví u paní Charmoisy dopisy, které jí psal František, přesvědčí ho, aby je vydal jako knihu. V roce 1608 kniha vyšla pod názvem Filotea aneb Úvod do zbožného života. Byl to bestseler. František se dožil 40 jejích vydání. Do dnešní doby to bylo asi 1400 vydání. V češtině vyšla Kniha poprvé již v roce 1657, přeložili ji jezuité. František jasně ukázal, že svatým se může stát každý, že dokonalost spočívá v lásce k Bohu a že člověk, i kdyby dělal zázraky, a neplnil své povinnosti, je horší než pohan.

     

    František vnesl svatost do světa.

    Potkával mnoho duší, které se chtěly zasvětit Bohu, ale jejich zdraví a tělesná konstrukce jim neumožňovala život v přísných klášterech tehdejší doby. V roce 1604 potkává vdovu Janu de Chantal. Stal se jejím duchovním vůdcem a pomohl jí k vyrovnanosti. Adresoval jí 300 dopisů. Nejdelší, který jsem překládal, má deset stránek A4. Usoudil, že bude schopna založit v té době potřebné řádové společenství sester zaměřené na sociální a charitativní činnost mimo klášterní zdi. To společenství se jmenuje Řád Navštívení Panny Marie. Jana za svého života založila dohromady 76 klášterů.

    Svatý František Saleský byl také mimořádně pracovitý člověk, zůstal symbolem spojení nejčistšího lidského a božského. Byl světcem přímočarosti a prostoty, tolerance a smíření, optimismu v úsudcích, pozorné úcty a lásky vůči všem, a to i za jakoukoliv cenu. Uchovával si také obdiv ke každé lidské činnosti, i té nejmenší, neboť i ta člověka posvěcuje. Františka je nepřítel každého obšírného výkladu. Byl nepřítelem každé nabubřelosti. Utíká se naopak k jasné a logické nauce, která je znamením důvěry v člověka a chloubou transcendentní pravdy. Ve Františkovi vidíme toho, který "raději získával, než odsuzoval". Touto svou metodou přiváděl slabé a odpadlé ke smíření s římskou církví. František přistupoval k lidem metodou demokratického dialogu. Těm, kdo se s ním nechtěli setkat, byly určeny zvláštní plakáty s jeho promluvami. Do všech rodin pronikal laskavým slovem a chápajícím postojem. František byl plodný spisovatel a pochopil, že je třeba psát nejen dobře, ale i hezky. Jeho spisy mají i vysokou uměleckou hodnotu.

    František se stal gigantem něhy a jemnosti. Podle moji zkušenosti něhu potřebují všichni lidé, ale nejvíce dospívající a staří. Obě skupiny jsou křehké a snadno hluboce zranitelné. Něha znamená říct: Už nežiji já, ale žije ve mne Kristus. Pokud nebudeme „Monstrancí, která v sobě nosí Krista“ nepochopili jsme nic a žili jsme nadarmo a ne plodně jako František Saleský. Jedno přísloví říká, že velikost kněze se nepozná podle toho, jak byl oslavován za života, ale co z něho zbylo po smrti. Po svatém Františkovi Saleském zbylo mnoho, mnoho plodů. Plodí i dnes. I my máme budoucnost ve svých rukou tak jako ji měl  on.

    Světec velmi intenzivně pracoval. Umírá v Lyonu roku 1622, blahořečen byl v roce 1661 a kanonizován byl v roce 1665, učitelem církve prohlášen roku 1878 a patronem tisku a novinářů roku 1923. Město Annecy, kde je spolu s Janou de Chantal pohřben, je dnes považováno za jedno z nejkrásnějších měst Francie.


                           (zpracoval Janko Ihnát, SDB)


    Životopis v PDF ke stažení zde >>

     


    [Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5
    Celý článek | Autor: redakce | Počet komentářů: 2 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

    SDÍLÍME SE

    Formační plán pro rok 2024 nás vybízí ke vzájemnému sdílení.

    Všechny podněty, nápady, náměty, které nám od vás přijdou, najdete v rubrice: Sdílíme se.

    PRO POVZBUZENÍ
    (B) Proti trudnomylsnosti (S)
    (KA) (+C) (ZP)
    Salesián má být veselý a plný naděje. Proto vám chceme v této náročné době nabízet podněty k povzbuzení a povznesení mysli. Najdete je na této stránce.
    Můžete nás také sledovat na facebookové stránce: facebook.com/ascczech

    MODLITBY ZE ZPRAVODAJE
    Modlitby ASC

    Společné úmysly k modlitbě


    Aktualizováno 17. 03. 2024

    ZPRAVODAJ
    Zpravodaj č. 177
    příští uzávěrka
    21. dubna 2024

    Starší čísla Zpravodaje

    Užitečné ODKAZY

    SDB

    FMA

    SHM

    VDB

    Bosco Point

    SADBA

    ASC-SK

    SDB-SK

    TV NOE

    Rádio Vaticana

    Víra CZ


    Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS systému -
    Příspěvky a články na web můžete posílat na adresu nebo